Motivace kapesným ano či ne?

Monika Čepelková, lektorka projektu Finanční gramotnost do škol
07. 12. 2017

Již v předchozím článku Kdy začít s kapesným u dětí jste se mohli dočíst o tom, že odměňovat děti za jednotlivé činnosti, nepomáhá rozvíjet vnitřní motivaci. Jsou ale rodiče, kteří tuto možnost využívají a v krátkodobém horizontu si ji chválí. Tak proč je to špatně?

Ano, krátkodobě to opravdu fungovat může. Aktivita dítěte se zvýší, ale nestane se z něj lepší student, nebo pracovitější člověk jen kvůli tomu, že je mu za to vyplácena finanční odměna. Po nějakém čase i ta odměna omrzí a pokud chybí vnitřní motivace, smysl, proč danou věc dělám, jsme zpátky tam, kde jsme byli.

Hodnocení za známky ve škole

Oblast motivace kapesným k lepším známkám je jednou z nejčastějších. Znám spoustu rodičů, kteří mají vypracovaný důmyslný systém odměn a trestů - za jedničku a dvojku finanční odměna, za trojku nic a za čtyřku a pětku se z kapesného vrací. Myslím, že to samé jsem v dětství zažila i já. Lepší studentka se ze mě nestala, ale je pravdou, že to ve mně probudilo jistou kreativitu, kdy jsem vymyslela, jak pravidla využít ve svůj prospěch. Po čase od toho rodiče museli ale stejně upustit, protože to k ničemu nevedlo.

Odměny za domácí práce

Dalším případem, kdy je využito kapesné jako motivace, je vytvoření tzv. ceníku domácích prací. Každá domácí práce je hodnocena určitou částkou, většinou podle obtížnosti. Někdy se na vytvoření ceníku podílí i samotné děti, kdy se mohou naučit i bravurně vyjednávat. Často mám ale pocit, že se s touto schopností již narodí.

Bez práce nejsou koláče. Platí ale někdo matkám a otcům za to, že pečují o domácnost? Děti s námi sdílejí domácnost, a proto by se měli podílet i na udržování pořádku a čistoty. Odměnou jim může být spokojený rodič, uznání nebo zpětná vazba. Nebo ještě lépe – přirozený důsledek. Když pak dítě vidí, že místo toho, abychom uklízeli nádobí po večeři, máme více času na to si s ním číst, povídat, hrát si. Funguje, když si s dětmi promluvíme o tom, co už by zvládly a jakou formou se do domácích prací zapojí. Pokud je v rodině více dětí, je fajn, když se děti v aktivitách mohou pravidelně střídat.

Peníze jako vnější motivátor

Oblastí, kdy si myslíme, že motivujeme dítě k lepšímu výkonu penězi, je spousta. Cvičení na hudební nástroj, pomoc prarodičům, sportovní výkony, chování, peníze za vysvědčení, atd. Setkala jsem se s případy, kdy motivace penězi překonala počáteční nechuť k činnosti. Kdy se dítě vybičovalo v závěru roku k lepšímu výkonu a stáhlo špatnou známku, která mu hrozila na vysvědčení. Kdy příslib peněžní odměny pomohl dítěti myslet jako vítěz, zvláště v případě, kdy si chtělo koupit nějakou vysněnou věc. Peníze jsou vnější motivátor, a tak v krátkodobém horizontu zafungovat mohou. V dlouhodobém horizontu je však uplácení za konkrétní výsledky nefunkční.

Když to vezmeme z opačné strany, kapesné funguje perfektně jako motivace k výuce finanční gramotnosti. Důležité je, aby dítě nějaké dostávalo a nejlépe pravidelně. Získá tak možnost hospodařit s penězi, plánovat si.

Jak to děláme u nás doma

U nás doma se osvědčil známý model, kdy děti dostávají kapesné od 1. třídy pravidelně každý týden. V první třídě v hodnotě 10 Kč, ve druhé 20 Kč a každý další rok o desetikorunu více. Zatím jsme ve stádiu pátá třída, třetí třída a předškolák, a funguje to. Zároveň si děti metodou pokus omyl přišly na to, že si musí vést zápisky v jednoduché formě „příjmy a výdaje“. Pořád se dohadovaly, že se jim peníze ztrácí, nebo pochybovaly o tom, jestli už tento týden kapesné dostaly. Jednoduše si do notýsku, nebo na papír píšou datum, zda obdrželi nebo vydali a konečnou částku. Funguje to perfektně i na procvičování sčítání, odčítání a dokonce i násobení a dělení, kdy si dítě chce spočítat, za kolik týdnů si naspoří na konkrétní věc, atp.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoli variantu kapesného, důležité je, aby si dítě uvědomovalo hodnotu peněz a naučilo se s nimi hospodařit.

Pokud máte nějaké tipy, jak pracujete s kapesným vy, podělte se s námi o ně.

Máte otázky, jsme tady pro vás v poradně nebo přijďte na kurz a proberte vše, co vás zájímá a trápí v roli rodiče. Těšíme se na vás.

Rodiče s dětmi zapojte se do nového ročníku soutěže Rozpočti si to! Hledáme nejlepší rodinné týmy, které umí zacházet s financemi

Soutěž pomáhá naučit děti hospodařit s penězi a mít základy finanční gramotnosti. Soutěž je zařazená do přehledu soutěží MŠMT v rámci kategorie Podpory finanční gramotnosti. Zapojte se celá rodina do Rozpočti si to! a vyhrajte skvělé ceny.

Do soutěže se můžete registrovat na www.rozpoctisito.cz. Registrace pro děti z 2. stupně základních škol a středoškoláky a jejich rodiče začíná v prosinci 2017. Pro děti z 1. stupně (4. a 5. třída) startuje registrace 1. března 2018. Soutěž pořádá projekt Finanční gramotnost do škol.




Bojíte se šikany a kyberšikany?
V našem ebooku se dozvíte o příčinách jejího vzniku, jak ji poznat a jaké má podoby. Přečtěte si, jak se všemi formami šikany bojovat a především jak jim předcházet.

Zadejte emailovou adresu kam vám můžeme ebook poslat.