Poradna

12letý syn má problémy s angličtinou

Iva Kyselá, 22.4.2020

Náš 12 letý syn nebyl vždy studijní typ, ale nyní má problémy s angličtinou. Myslím, že problém je v paní učitelce, protože doučování s jiným učitelem ho baví a látku zvládá. Ale ze školy stále nosí pětky. Má symsl kvůli tomu měnit školu? Jak mu můžeme pomoct?

Dobrý den.
Můj dotaz se týká syna 12 let. Je v 7. třídě a škola ho moc nebaví, nikdy nebyl studijní typ, vždy na vysvědčení trojky, někdy jedna čtyřka. Nyní se hodně zhoršil, a to v angličtině. Problém je, že paní učitelka je despota a ke všemu neučí tak, jak by měla. To vím od nynějšího pana učitele, kterého jsem synovi před nedávnem domluvila. Pan učitel má syna perfektne přečteného. Ví, že se po půl hodině přestává soustředit a dělá chyby, ale co se týče myšlení, prý hloupý není a vysvětlovanou látku vždy pochopí. Pan učitel syna doučuje cca tři měsíce a vidím, jak se syn na doučování vždycky těší, protože pan učitel je na něj milý a dokáže látku pěkně vyložit. Problém je, že syn má pravděpodobně problém s paní učitelkou, protože opět dostal pětku, a to, i když měl látku z doučování probranou. Je to opravdu už divné. Syn se mi nedávno svěřil, že kvůli angličtině chtel utéct z domu. Chudák neví, co má dělat, úplně s ním cítím a nedokážu mu pomoct. Už několikrát jsem s paní učitelkou na AJ mluvila, ale stále ta samá písnička - že syn je nesoustředěný, nedělá, co má atd. Minule ho zkoušela ze slovíček, ale syn si zapomněl sešit, tak ho posadila s pětkou do lavice. Vidím na něm, že když mají ten den AJ, tak je pěkně rozrušený. Má rád sport a rád skotačí s kamarády, to myslím, že je u kluků v jeho věku normální, ale paní učitelka mi pokaždé musí sdělit, jak syn strašně lítá po chodbě atd. S manželem jsme uz bezradní, ve škole to o paní učitelce vědí, jaká je apod. (chová se tak i k více žákům), ale škola dělá mrtvého brouka. S mužem přemýšlíme o jiné ZŠ, ale problém je, že jsme na malém městě a výběr tu moc není a ke všemu každý o každém ví a nechci, aby syn nejak utrpěl. Navic nevím, zda by přestup byl dobrý nápad? Ma tu kamarády a mladší sestru. Prosím vás moc o pomoc, radu...už si nevím rady. Děkuji, L.

Milá L.,

moc oceňuji, jak jste s manželem k potížím s angličtinou přistoupili a syn má doučování, které ho navíc baví. Tím jste totiž pomohli vytvořit synovi novou představu o anglickém jazyce. Tím, že má doučování s učitelem, se kterým ho to baví, tak si neupevní negativní vztah k jazyku. Naopak syn tím pochopí princip, že obecně, když mu nějaký předmět nejde, není to o tom předmětu samotném, ale o přístupu vyučujícího a o snaze syna to nějak zvládnout = jejich vzájemném vztahu.
A to je další pohled, který mu můžete nabídnout. Ne vždy se syn v potká s lidmi, kteří jsou vstřícní, stejného názoru apod. A proto, i když je to ve škole s paní učitelkou složité, můžete ho podpořit v tom, že se alespoň naučí nehroutit z takového přístupu lidí. Není to totiž o něm, že by byl špatný, ale nějak se jim dvěma (paní učitelce se synem) nepodařil vytvořit vztah, ve kterém by bylo synovi dobře. A to ho může potkat i na jiné škole, jenom to nebude v angličtině, ale třeba v matematice. Co bude syn dělat potom? Přestup na jinou školu je užitečný v případech , kdy celkově škola nepodporuje osobnost studenta a v několika předmětech jsou problematické vztahy s vyučujícími.


Vy jste s doučováním našli dobrý způsob, jak situaci řešit. Tři měsíce je krátká doba, aby paní učitelka změnila pohled na syna a současně syn nabral dostatek sebejistoty, že i u něj se vědomosti vylepšují. Dejte tomu čas.

  1. Synovi buďte oporou, aby vše zvládal. O paní učitelce mluvte hezky, například ve smyslu, že se to tak stává, že si dva lidé nesednou a nenajdou porozumění hned, ale tím, jak se snažíš angličtinu učit, po čase paní učitelka změnu uvidí také. A je možné, že v dalším roce budeš mít jinou paní učitelku.
  2. Podpořte ho v tom, že známka neznamená hodnocení jeho samého. nevypovídá to nic o něm jako o člověku, je to subjektivní hodnocení výsledku paní učitelkou. důležité je, aby nepropadal, jinak si nemyslím, že se časem nemůže angličtině věnovat s mnohem větší chutí.
  3. To, že dostal 5 za zapomnětlivost je dobré vysvětlit, že vůbec s angličtinou nesouvisí, ale že dodržování pravidel nastavených paní učitelkou je striktní. Zapomínání je o schopnostech než o vědomostech a mělo by se to rozdělovat.
  4. Tím, že teď musí trochu více zabrat a místo kopání si s mičudou se učí, tak si zvědomí princip, že když něčeho potřebuje dosáhnout tak bez toho, aniž by to odpracoval to nebude. Takže tak trochu může paní učitelce "poděkovat". Je to totiž princip, který současní mladí lidé příliš nemají. Chtějí všechno zadarmo a hned. pro syna je to zdroj do budoucna.
  5. Podpořte syna v tom, že není chudák, že má dostatek možnosti i z takto složité situace se dostat. Má vás rodiče a jste mu oporou. Pomáháte hledat řešení, čímž mu ukazujete, že vždy se nějaké řešení najde. Postupně už mu nabízejte, aby je hledal syn.Milá lenko, moc oceňuji, jak jste s manželem k potížím s angličtinou přistoupili a syn má doučování, které ho navíc baví. Tím jste totiž pomohli vytvořit synovi novou představu o anglickém jazyce. Tím, že má doučování s učitelem, se kterým ho to baví, tak si neupevní negativní vztah k jazyku. Naopak syn tím pochopí princip, že obecně, když mu nějaký předmět nejde, není to o tom předmětu samotném, ale o přístupu vyučujícího a o snaze syna to nějak zvládnout = jejich vzájemném vztahu.
  6. Synovi buďte oporou, aby vše zvládal. O paní učitelce mluvte hezky, například ve smyslu, že se to tak stává, že si dva lidé nesednou a nenajdou porozumění hned, ale tím, jak se snažíš angličtinu učit, po čase paní učitelka změnu uvidí také. A je možné, že v dalším roce budeš mít jinou paní učitelku.
  7. Podpořte ho v tom, že známka neznamená hodnocení jeho samého. nevypovídá to nic o něm jako o člověku, je to subjektivní hodnocení výsledku paní učitelkou. důležité je, aby nepropadal, jinak si nemyslím, že se časem nemůže angličtině věnovat s mnohem větší chutí.
  8. To, že dostal 5 za zapomnětlivost je dobré vysvětlit, že vůbec s angličtinou nesouvisí, ale že dodržování pravidel nastavených paní učitelkou je striktní. Zapomínání je o schopnostech než o vědomostech a mělo by se to rozdělovat.
  9. Tím, že teď musí trochu vcíe zabrat a místo kopání si s mičudou se učí, tak si zvědomí princip, že když něčeho potřebuje dosáhnout tak bez toho, aniž by to odpracoval to nebude. Takže tak trochu může paní učitelce "poděkovat". Je to totiž princip, který současní mladí lidé příliš nemají. Chtějí všechno zadarmo a hned. pro syna je to zdroj do budoucna.
  10. Podpořte syna v tom, že není chudák, že má dostatek možnosti i z takto složité situace se dostat. Má vás rodiče a jste mu oporou. Pomáháte hledat řešení, čímž mu ukazujete, že vždy se nějaké řešení najde. Postupně už mu nabízejte, aby je hledal syn.

I když je možná s paní učitelkou náročná komunikace, veďte syna k tomu, aby s ní mluvil, ptal se. Dořešil situaci. Můžete mu říct. "Zapomněl sis sešit a dostal jsi za 5, jak to můžeš s paní učitelkou domluvit, aby sis 5 opravil?" Je důležité syna vést k zodpovědnosti a hledání cest, jak k řešení dojít. Ve 12letech toho zvládne hodně, věřte mu.
Vyzkoušejte, co Vám bude sedět a napište, zda se situace u Vás mění.
Se srdečným pozdravem, Iva

 

 

Zpět na výpis

Jsme Akademie rodičovství

Jsme soukromá rodinná poradna. Pomáháme rodičům s výchovnými problémy. Aby se vám spolu dobře žilo a měli jste šťastnou a spokojenou rodinu. Každý výchovný problém má řešení – přijďte do kurzu nebo se objednejte do poradny. Jsme tu pro vás a pomůžeme vám se vším co vás zajímá a trápí.

V případě zájmu nás neváhejte kontaktovat, naši odborníci se vám budou ihned věnovat.

Kontaktujte nás

Přihlaste se k newsletteru

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Máte otázku? Ozvěte se nám

Chcete poradit, přihlásit se na seminář nebo objednat na konzultaci?
Těšíme se na setkání s vámi.