Je nám všem jasné, že zažíváme velkou změnu. Jak zařídit, aby generace "covidových" dětí z tohoto sebeprožitku vyšla alespoň trochu posílena? Pojďme zkusit vydržet a být dětem oporou.
Ještě nás čeká pár týdnů, které se vymykají normálu. Přibyla nám nová zkušenost. Nemůžeme sednout do auta, na vlak a jet si kam se nám zamane. Náš prostor se zúžil na pár metrů doma a o kousek více venku. Dělíme se o něj s dětmi a někdy i se zvířaty.
Jak zařídit, aby generace našich “covidových dětí” z tohoto sebeprožitku vyšla aspoň trochu posílena?
Je nám všem jasné, že zažíváme velkou změnu. Podstatné je přes jaké brýle se na tu změnu budeme dívat. Jak tuto změnu bude vnímat, jak ji využijeme pro svůj prospěch. Pojďme ještě zkusit vydržet a nechte se inspirovat pokud jste si zvolili brýle optimistické, s hýčkáním vztahů mezi nejbližšími
Rodič by měl být odolnější než dítě
Jako rodiče, i když už jste unavení, rezignovaní, zkuste poslední síly napnout k vašim dětem. Přece jen máte více kompetencí, abyste jim pomohli dát jiskru naděje a sebejistoty, že mají podporu. Na tohle období se jen tak nezapomene a naše vzpomínky budou hodně přes emoce. Nebojte se vytvořit bláznivé dny (pyžamový, účesový, zmalovaný, stížnostní). Můžete slovně vytvářet čas bez zákazů: “Co bychom dělali, kdybychom mohli:).” Smyslem je harmonizovat onlinovou zátěž dětí, aby smích zůstával součástí vašich domovů. Občas si zkuste vytvořit legraci i z toho, že není vyklizená myčka nebo i jiné úkoly zůstaly zapomenuty. Můžete třídit ve svém životě důležité a nedůležité. bez čeho jsme si před nedávnem téměř neuměli představit žít teď nemáme a jde to. Možná se dají takto pustit i jiné věci. Myslete na sebe a na svou duševní pohodu. Je v pořádku podle priorit udělat nejnutnější a získat čas pro sebe.
Mluvte s dětmi o všem, na co ptají - nepopírejte realitu
Nebojte se před dětmi mluvit o svých pocitech, vysvětlujte, na co se ptají. Kouzlo je v tom, že na co se ptají, tomu už rozumí. Znormálněte svoje pocity, svoje potřeby. A zkuste nastavit směr.
“Ještě nějaký čas potrvá situace s omezeními. Je to blbý, vy nemůžete dělat hlouposti ve škole, blbnout s kámoši. Ani chodit na tréninky, zažívat úspěch ze závodů. (každá rodina to má jiné).
Pojďme vymyslet, jak to tady budeme společně dělat, abychom to přežili co nejlépe. Jak to zařídíme a třeba i jinak než minulý měsíc? KAŽDÝ MŮŽE DÁVAT NÁVRHY.
Co vymyslíme, aby si nemusel ležet jen v posteli, na telefonu, abych Tě dostal ven?”
Je v pořádku, když v “krizové” době převezme rodič citlivě organizaci a nařídí procházku či nějaký pohyb. I přes vzdor a “ksichtíky”, které mohou následovat.
Děti prožívají situace jinak a signály jejich problémů jsou různorodé
I děti, které škola bavila a online docela dávaly, se mohou začít měnit. Některé se odpojují z hodin svou nepozorností a hrají si s čímkoliv (hlavně hry na mobilech) nebo si čtou. Chybí jim totiž to, na čem je postavené fungování ve vztahu. Přes počítač necítí vzájemnou empatii, intimitu a takový zájem o sebe, když celý půlden hledí do malých okének se spolužáky a učitelkou. (Dokonce i teď slýcháme, že někteří učitelé se doposud za celý rok na obrazovce neukázali). Nemá smysl děti trestat, za něco, co je pro ně téměř nemožné zvládnout, tím podpoříte jejich pocit, že si připadají neužitečné a nedostatečné.
Hledejte společnou cestu, jak jinak a nebo je jenom podržte, aby to eště ustály. Některé děti potřebují jakoukoliv malou změnu. Například jít s počítačem na zahradu, balkon, k babičce, k rodiči do práce. Tím, že je nebudete kárat, budou se cítit pochopené. Teprve potom můžete společně vymýšlet, jak to udělat, aby je to aspoň trochu bavilo.
Váš vztah s dítětem domácími úkoly nekončí
Od rodičů často slyšíme, že jejich děti přestaly odevzdávat domácí úkoly, co mají dělat. Jak zařídit, aby na školu nekašlaly? Pokud bylo vaše dítě průměrný student, tak je za neodevzdáváním úkolů spíš nějaká frustrace, rezignace než lenost. Není užitečným řešením dítě “zakleknout” a začít s ním úkoly dodělávat. Možná spíš potřebuje ulevit a jít se vyběhat s kamarádem. Chápu, že se to ve vás rodičích pere, ale na nějaké domácí úkoly si dítě po letech ani nevzpomene, ale na vztah a emoce s mámou a tátou nejspíš ano.
Dovolte si přepnout do pozitivna
Vždy je v naší moci se rozhodnout, zda budeme za ten den u dětí hledat, co neudělaly, nestihly, zapomněly, nezvládly nebo se zaměříme, ale opravdu zaměříme, za co je ocenit. Jednoduchý popis čeho jste si všimli vám vystačí k velkému vztahovému kouzlení. “Vidím, že máš dobrou náladu, co vymyslíme?, Překvapila jsi mě, to už jsem vůbec nečekala. Vidím, že jsi to rychle stihla, jak jsi to udělala? Potěšilo mě, že voláš každý den babičce a říkáš jí vtipy.”
Vše o oceňování a chválení Vám nabídneme v on-line semináři Jak děti chválit, oceňovat a společně tuto dobu zvládat.” Budeme rádi, když se připojíte.
Témata
Jsme Akademie rodičovství
Jsme soukromá rodinná poradna. Pomáháme rodičům s výchovnými problémy. Aby se vám spolu dobře žilo a měli jste šťastnou a spokojenou rodinu. Každý výchovný problém má řešení – přijďte do kurzu nebo se objednejte do poradny. Jsme tu pro vás a pomůžeme vám se vším co vás zajímá a trápí.